From Epsilon to Orion. New space combat miniature game anyone can afford!

4E spoilereita

(Sean-Khan)

Liikeet on alkaneet saamaan kirjoja ja heittelevät tietoja sisällöstä... Yritän lueskella minkä töiltä ja remontilta kerkeän =) http://www.enworld.org/showthread.php?t=226375

Lisää spoilereita...

(Skiriki)   Mon 19.05.2008 16:12:18

Keep on the Shadowfell

(edhel)   Wed 21.05.2008 19:43:51

I hasss it. Precioussss.

... 

Ei tässä kyl juuri ole mitään uutta tietoa tarkasti 4e-uutisia seuranneelle conditioneita lukuunottamatta. Monsut ovat tosin aina kivoja.

Loppupään kohtaamisissa on mukava TPK-potentiaali. 

 

4/6 kartoista ja skannit valmishahmiksista: http://users.jyu.fi/~pejopeku/korth/H1/ 

Kartoista on poistettu kaikki ddm-merkinnät ja  parit erikoisemmat maastot, mm. blood rock. Kaksi ei-kierrätettyä karttaa sisältää geneerisen hautausmaan ja BBEG:n temppelin, joka on yksi hienoimmista kartoista ever.

 

Voin kertoa lisää myöhemmin kunhan viikonloppuna pelataan eka erä. 

 

.:Pekka 

 

http://www.wizards.com/default.asp?x=products/dndacc/217187400 (KotS) 

Kiitokset

(FriendlyAlienist)   Wed 21.05.2008 21:19:40

kartoista.

 

Karttakorjaus

(edhel)   Wed 21.05.2008 22:49:26

Höh, onnistuinpa laittamaan just väärän kartan oikealta sivulta kakkosfileen.

No, nyt sekin on korjattu. 

.:Pekka

You lucky b*stard =o) Odotan

(Sean-Khan)   Thu 22.05.2008 08:24:29

You lucky b*stard =o) Odotan kokemuksia! Itsellä on säästöbudjetti päällä ja kun kartoilla ei ole skirmish -käyttöäkään, jätin tämän paketin ostamisen väliin... Kesällä sitten suoraan corebookkien kimppuun!

Ja kiitos tosiaan noiden postauksesta!

Huomasin muuten, että

(Sean-Khan)   Thu 22.05.2008 09:50:01

Huomasin muuten, että 4E:ssä on olemassa varustesettejä, ainakin "Adventurer's Kit". Aivan loistavaa! 3E:ssa ärsytti kun aina piti valikoida ja laskea hinnat ja painot perus-seikkailuvarusteille yksitellen, ja loppujen lopuksi tulikin käytettyä 'Mulla on seikkailuvarustusta 5Gp:llä, katsotaan sitten tilanteen tullen sen mukaan mitä löytyy'.

Niin, Tiefling warlord -lomake on ladattavissa WotCin sivuilta.

MM:ssä ei ole Iron Golemia

(Sean-Khan)   Thu 22.05.2008 13:46:37

MM:ssä ei ole Iron Golemia ja Clay Golemia :( Nuo olisin kyllä ehdottomasti halunnut mukaan... Jonkinlaista arvostelua siitä voi lukea osoitteesta http://www.aintitcool.com/node/36838 . Arvostelija märisee aukean mittaisesta entrystä Krutchikheista (Golemien hinnalla), jota kyllä pidän itsekin märisemisen arvoisena.

Mutta, fiilikset on yhä positiiviset. Voi olla että vaatii pientä houserulettamista kylläkin, mutta sekin varmistuu vasta kun saa kirjat oikeasti käteen. Vanhohja hahmo-konversioita varten ainakin tarvitsisi jotain barbaarien, bardien, druidien, sorcererien ja munkkien varalle.

 

Tämä huolestutti

(FriendlyAlienist)   Thu 22.05.2008 14:50:00

"There’s also a fair amount of recycled art". Oikeasti, eikö kaikkea kuvitusta ole tosiaan uusittu...

Kuka tarvitsee erikseen Sorcereria, kun voi tehdä Warlockin ja sanoa sitä Sorcereriksi? ;) Pelimekaanisesti nuo kaksi ovat aika lähellä toisiaan. Nelosen Wizardikaan ei ole kaukana sorcista...

 

Voiman lähde

(Sean-Khan)   Thu 22.05.2008 14:52:45

Joo, onhan se, mutta on niissä vähän eri sävy. Varsinkin kun omassa kamppiksessani on sorcerer - eli entinen toimistobyrokraatti jossa on ilmennyt maagisia sisäisiä kykyjä. Miten tämän soveltaa tyyppiin, joka on myynyt sielunsa ja kiroaa oikealle ja vasemmalle... Pidän kuitenkin warlockista enemmän kuin sorcererista.

PHB2

(edhel)   Thu 22.05.2008 15:27:22

PHB2 sisältää druidin ja barbaarin, ja mahdollisesti sorcererinkin, jos se käyttää primal-voimalähdettä. Warlock on mun suosikki - oli jo kolmosessa - nyt se on vain paljon hienompi ja noidempi.

Eniten kyl melkein odotan shadow tms -voimalähdettä, että sais luvatut illusionistit ja nekromankelit. 

Vähän ihmettelen ratkaisua tehdä martial-kirja ensin nelosedikkaan, kun loitsut ovat aina ennen saaneet niin paljon huomiota. Onneksi ensi kampanja on Eberronin Last Warista niin voi keskittyä martial-henkisiin hahmoihin, low-magiciin ja velhoihin & noitiin vain vastustajina. Sword & sorcery ftw.

.:Pekka

P.S. Wiredin yksinoikeusprevikka 4E:n hahmiksesta:

http://blog.wired.com/underwire/2008/05/exclusive-dd--1.html

Hoo, kiitos linkistä, tuota

(Sean-Khan)   Thu 22.05.2008 16:28:00

Hoo, kiitos linkistä, tuota en ollut nähnytkään!

Abilityihin lasketaan siis kuitenkin MYÖS mod+1/2 leveliä. Kuitenkaan sitä ei ole lisätty mihinkään - käytetäänköhän sitä puhtaissa ability-checkeissä? Plussaa ehdottomasti. 15 -levelin hahmo ei näytä todellakaan kovin uberilta verrattuna siihen, mitä on tottunut näkemään. Tuossa ei vaan näy powereita, harmi kyllä.

Niin, nythän on siis kyse peleistä jotka konvertoidaan suoraan 4-edikkaan - mitä tehdä puuttuville classeille?

Toisaalta tuon martialin ymmärtää; Omasta mielestäni fantasiassakin kuuluu olla selvästi enemmän sitä miekkaa kuin magiaa...

Teksti kusee taas Operalla.

(edhel)   Thu 22.05.2008 19:22:08

Ability checkit voi ajatella suoraan skilleiksikin ability checkien lisäksi ja trained antaa vain +5 bonuksen, kuten Star Wars Saga Editionissa.

Sen takia monsuillakin on ½*level laskettu ability modifiereihin suoraan stattiblokeissa, että on helppo käyttää taitoja.

 

Power curve on pitkälti korjattu, mutta itseä häiritsee pari pyhää lehmää, jotka jätettiin teurastamatta. Haarniskan, aseiden ja amuletin/viitan plussat ovat aika yhdentekeviä kun vastustajien vastaavat ominaisuudet kasvavat suunnilleen samaa tahtia. Onneksi bonusriippuvuut on mainittu eksplisiittisesti säännöissä joten voi jättää rauhassa bonusesineet pois pelistä kokonaan.

 

Itse käsken kätyrini kääntämään hahmonsa hengen mukaan, en sääntömekaniikan. Mm. yhdestä half-dragon (red) / half-human fighter/warbladesta tullee dragonporn warlord.

 

Mun fantsumakuun vaikuttaa aika vahvasti Howardin jutut ja rappioromantiikka - ei velhoissa varsinaisesti ole mitään vikaa. 

 

.:Pekka

Ensimmäinen 4E-peli (vähän spoilereita)

(edhel)   Mon 26.05.2008 00:36:14

Lopetin ekan KotS-session juuri ja tässä vähän palautetta ilman suurempia spoilereita. Ryhmässä oli mukana human wizard, tiefling warlord, human rogue (muutettu halflingista) ja half-elf warlock. Myöhemmin ryhmään liittyi npc:nä ~human ranger (eladrin ranger ddxp:n hahmoista). Alussa epäilytti heti se ettei tullut yhtään defenderiä mukaan ja myöhemmin kävi aika ilmeiseksi, että ainakin yksi ois ollut kiva.

 

Ensimmäisessä taistelussa koboldien väijytys onnistui mainiosti ja liimapommien ja heittokeihäiden ansiosta warlord puri nurmea toisella kierroksella. Taistelu ailahteli, kun pelaajat miettivät vielä mitä tehdä hahmoillaan, mutta kukaan ei kuollut. Warlock käytti daily powerinsa (curse of the dark dream tjsp) minioniin, mutta mitäs pienistä. Ainakin se minion kuoli kirkuen.

 

Toisessa kohtaamisessa kyläsekoilun jälkeen hahmot jäivät uuteen väijytykseen, jossa etummaisena kulkenut velho tutustui tien rakenteeseen hyvin läheltä, mutta muuten pelaajat alkoivat jo vähän oppia. Koboldit olivat ikävän liukasliikkeisiä ja pääsivät aina hyviin flankkiasemiin.

 

Metsään eksymisen ja kaljan juomisen jälkeen neljännessä taistelussa, joka oli kunnon smackdown on kobold HQ, oli viisi pelaajahahmoa vastaan ~17 vastustajaa. Puolustajien puutteen ja pelaajan innokkuuden takia velho juoksi etulinjaan ja muodosti skirmisherien flankkauksen jälkeen kauniin verisuihkulähteen luolan lattialle. Pienet keket heittelivät keihäitä, mutta suurimman ongelman muodostivat velhon yli-innokkuuden takia parin hiparin varaan henkiin jääneet laatutaistelijat vastapuolella, jotka yksi toisensa jälkeen hakkasivat hahmoja maahan. Berserköivä big bad evil goblin pilkkoi roguen ja warlordin suikalepadaksi ja peli oli pitkälti sillä selvä. Täydellinen TPK, paitsi että vastapuolen pappi stabiloi kaikki ja hahmot heräsivät alasti hobgoblinien vankilasta kidutusvuoroa odottaen.

 

PJ:n kannalta peli oli todella sujuvaa, vaikka vastustajia oli välillä tosi paljon. Hahmojen kannalta taistelu oli tappavaa, vaikka yhteen osumaan ei voinut kuollakaan.

 

Kysykää jotain yksityiskohtia, jos haluatte. Koitin olla spoilaamatta, joten sepostin vain taistelusta. 

 

.:Pekka

Kiitoksia selonteosta, oli

(Sean-Khan)   Mon 26.05.2008 09:29:43

Kiitoksia selonteosta, oli mainiota luettavaa =) Vielä pitää odottaa vähän aikaa kirjoja...

mulla on 4E-kirjat

(edhel)   Wed 28.05.2008 22:07:45

Vuosivat nettiin, mokomat. Harmi, että joutuu syömään ja nukkumaan ja käymään töissä, muuten näitä vaan lukis. 

 

.:Pekka

Mulla oli jo eilen. :D

(Skiriki)   Wed 28.05.2008 22:21:29

Mulla oli jo eilen. :D

azure balls lvl 10

(edhel)   Thu 29.05.2008 22:04:18

Nyt enemmän luettuani ehdottomia suosikkejani ovat taudit, healing surget ja niiden käyttö monissa jutuissa hahmon kestävyyttä kuvaavana resurssina, osa rituaaleista ja warlock.

 

Taikaesineet ovat sopivan underwhelming kun eeppisillä popoillakin saa vain +1 speed ja voi teleportata kerran päivässä mailin (mikä vaatii LoS ja LoE). Plussaesineet ois melkein voinut poistaa, mutta saa ne itsekin pois pienellä säädöllä.

 

En ole vielä päättänyt pitäisikö antaa vihollisille miinuksia hyökkäykseen ja AC:hen vai pelaajahahmoille bonuksia. Eka rikkois vähemmän tasaista power curvea, mutta tokassa vaihtoehdossa tulis huomioitua myös vahingon nousu hahmojen hyökkäyksissä. 

 

.:Pekka

Jos jättää taikaesineet pois

(FriendlyAlienist)   Thu 29.05.2008 23:08:25

... ratkaisu on ilman muuta pelaajahahmoille bonuksia. Jotain tyyliin pointti attackia ja deffaa
/statteja lisää joka neljäs level (täysin stetsonia). Käy muuten paljon vähemmän pelinjohdon hermoillekin.

Yleistyyli nelosessa näyttää olevan, että kaikki, minkä toimivuudesta on saattanut olla jotain epäilyksiä, on vaan simppelisti kielletty. "Epic"-hahmot tekevät maksimillaan ehkä kolmosen ysilevelin loitsuja vastaavia juttuja. Multiclassauksessa oli mahdollisuus tehdä huonoja hahmoja, joten kielletty. Kolmosen tyylistä Epic-peliä ei enää ole, joten en oikein usko vanhan edikan suorastaan kuolevan. PHB II voi sitten jo näyttää erilaiselta.

(Huom. mielipidekirjoitus. Nautitaan sisäisesti suolan kera.)

 

Tahtoo päästä koettamaan

(Sean-Khan)   Fri 30.05.2008 14:12:48

Tahtoo päästä koettamaan ja pian... Oma Ptolus varmaan kääntyy pian 4E:ksi, heti kun saa kämpän pelikuntoon.

Yksinkertaisin korvike taikaesine-bonusten sijaan olisi antaa hieman lisää expaa. Itse kyllä pidän noista plussa -bonuksista, ainoa ärsyttävä tekijä niistä puhutaan malliin '+3 miekka', mikä ei ollenkaan kuulosta kalliilta erityiseltä esineeltä...

KotS parin pelin jälkeen (pieniä spoilereita)

(edhel)   Thu 05.06.2008 23:43:26

Ensimmäinen KotS:ia yrittänyt ryhmä kuoli kokonaan kiduttajan käsiin, mutta uusi urhea ryhmä Karrnathista lähti setvimään Winterhavenin ongelmia. Mukaan lyöttäytyi half-elf warlock ja human wizard Aturista, yön kaupungista ja Blood of Volin keskuksesta, ja sekalainen joukko sotilaita rajarykmentistä Talentan tasangon rajalta - human fighter, human warlord ja human cleric (Sovereign Host). Pakollisen löpinän jälkeen antisankarit suuntasivat linnan raunioille etsimään BoV:n vääräoppista nimeltä Kalarel. Tämä kuuluu Keepers of Blood -sektiin ja vääräoppisille on vain yksi kohtalo, mutta pään seipääseen iskemistä hankaloitti tämän palkkaamat dhakaani-palkkasoturit, jotka väijyttivät ryhmän rauniolinnan alakerran eteisessä. Taistelu sujui voitokkaasti siihen asti kunnes yksi liukas soturi onnistui viimeisillä voimillaan livahtamaan vankilaosastolle ja hälyttämään kovemmat soturit paikalle. Hetken päästä ryhmä makasi totuttuun tapaan naama lattiassa ainoastaan Turm Schlammin, peräkylän pojan, huitoessa varsiaseella viimeisiä goblineita. Loppujen lopuksi Turm seisoi miehekkäästi ruumiskasassa ja pelasti toverinsa verenhukalta, mutta ryhmänjohtajan kehotuksesta peräännyttiin takaisin Winterhaveniin hoitamaan haavoja ja vankilasta pelastettua vankia (entisen ryhmän velho). Apophis, velho, kertoi jääneensä koboldien vangiksi ja päätyneensä tyrmään kaksi viikkoa sitten. Muuta Apo ei juuri tiennyt. Sotilaiden humalaisen putkareissun jälkeen ja BoV:n akolyyttien syljettyä Hostin temppelin suuntaan tappojuna puksutti takaisin raunioille missä odotti jälleen kerran väijytys. Hurmeen laskeuduttua löytyi hieman rahaa ja tie alakertaan, jossa odotti linnan entisen herran hauta, tusina zombeja ja maagisia ansoja. Ensi kerralla matka jatkuu yhä syvemmälle ex-linnanherran haudan takaa mainitsemaan temppeliin... ---- Tällä kertaa tuntui, että kaikki olivat jo vähän oppineet käyttämään hahmojaan, mutta mitään ihmeempiä taktisia kuvioita ei nähty velhon sarumanmaista puskuyritystä lukuunottamatta. Päivitin linnan ekan kohtaamisen ansakuopan vähän kovemmaksi, että hahmot voisivat käyttää sitä edukseen astuttuaan siihen ensin. Seikkailu alkoi vähän toistaa itseään, koska ekalla kerralla olisi ilmeisesti ollut tarkoitus käydä huoneet yksitellen läpi ekassa kerroksessa, ja meidän pelissä ryönäys loppui kahteen ekaan kohtaamiseen. Otin taistelut pois parista huoneesta (kaivaus ja Keeganin hauta) ja lisäsin vähän keskusteluja tasapainottamaan yksitoikkoista mättöä. Petyin jopa vähän liika isoon dunkkuun. Itse KotS:n sisällä tapahtuva taistelu on liian epäloogista ja olisi tarvinnut pienemmän joukon vastustajia ja selvemmin toisistaan erotetut alueet, jotka luovat sopivan kynnyksen kohtaamisten väliin. Pelinjohtajana jää hankalaan paikkaan, kun pelaajat pettyvät, jos gobbot törppöinä tököttävät paikallaan eivätkä reagoi aiempaan hyökkäykseen, mutta toisaalta kyllästyvät, kun portilla odottaa toinen samanlainen väijytys. Keeganin miekan saaminen oli mukava pieni välietappi ja palkkio, joka erottaa aiemmat tappelut seuraavista, mutta muuten sellaisia ei ole imo tiedossa ennen finaalikohtaamista. Onneksi tuleva kamppis on urbaania tutkimista, jossa kohtaamiset ovat lyhyitä ja dunkut sivupolkuja, joille voi lähteä etsimään rikkauksia. Osa pelaajista valitti pientä materiaalin ja vaihtoehtojen puutettu hahmonluonnissa, mutta mielestäni tämä on vain kolmosedikan turhan runsaudenpulan luomaa harhaa. Kolmosessa kukaan ei käyttänyt kuin muutamaa tiettyä feattia ja loitsua, nelosessa sentään suurin osa on varsin hyödyllisiä. (tosin itse toivoisin lisää at-will powereita ja rituaaleja) Beh. .:Pekka

Suhteellista!

(Skiriki)   Fri 06.06.2008 00:48:46

Kolmosessa kukaan ei käyttänyt kuin muutamaa tiettyä feattia ja loitsua

No ei mene ainakaan meillä ihan näin, omasta kokemuksesta. ;)

Meillä on ollut aika monipuolisia hahmoja näin taaksepäin katsottaessa, saati sitten taktiikoita ja mitä tällä hetkellä olen kolunnut noita 4e:n kirjoja, niin crunchin vähäisyys (verraten aikaisempaan edikkaan) on jossain määrin ...rajoittavaa.

Se, mikä tosin saattaa tehdä meikäläisen kokemuksesta erilaisen on kirjojen määrä plus wiki... 

Verrataan...

(FriendlyAlienist)   Fri 06.06.2008 09:38:01

Kolmosessa kukaan ei käyttänyt kuin muutamaa tiettyä feattia ja loitsua, nelosessa sentään suurin osa on varsin hyödyllisiä.

Mitkä ne muutama featti ja loitsu kokemuksesi mukaan ovat?

Cleave, magic missile,

(Sean-Khan)   Fri 06.06.2008 10:48:39

Cleave, magic missile, fireball :)

Niin, ja typerää 3E:ssä

(Sean-Khan)   Fri 06.06.2008 10:58:35

Niin, ja typerää 3E:ssä on se, että Power attack otetaan monesti ainoastaan sen takia, että saadaan cleave. Whirlwind attack on siisti mutta kelvoton, kun se vaatii stattia jota muuten ei tarvi, dexaa joka ei olisi fighterille hirveän tarpeellinen, ja lisäksi 4 (vai5?) muuta feattia. Monesti Point Blank shotkin vaan toimii pakollisena ponnahduslautana rapid shotille... Tällaiset jutut oli ärsyttäviä kolmosessa. (Hm, oli... oon näköjään henkisesti siirtynyt jo 4-edikkaan!)

Btw, pahiten tökkivä juttu 4E:ssä tällä hetkellä on ollut panssarit. Plate mailin saa 50GP:llä, ja STR 6 (10-vuotias lapsi?) tyyppi pystyy kantelemaan sitä ilman ongelmia...

Typerää 3e:ssä?

(FriendlyAlienist)   Fri 06.06.2008 12:36:20

Nuo mainitsemasi jutut ovat oikeastaan merkittävämpi haitta vain sen takia, että featteja tulee niin vähän.

Fihtereitä on sekä DEX- että Str-pohjaisia. Armor proficiency (plate) muuten vaatii sekä STR että CON 15...

 

Mutta ei sekään ole kivaa

(Sean-Khan)   Fri 06.06.2008 12:59:29

Mutta ei sekään ole kivaa jos osaa tehdä 1000 juttua mutta ei muista niistä kuin 10... Mun mielestä featteja pitäisi voida ottaa enimmäkseen sen takia että niita haluaa ja niillä tekee jotain, ei sen takia että niiden ansiosta voi ottaa jotain muuta.

1/3

(FriendlyAlienist)   Fri 06.06.2008 13:19:58

Cleave... varsinkaan DEX-tyypin fihtereillä ei tätä ole.

Magic Missile...tähän en väitä vastaan. Levelin yksi wisu ei kovin hienosti osu ranged touchilla esim. taistelevaan kohteeseen, jolla on coveria...

Fireball... Tällä hetkellä aktiivisesti pelaamani velho otti FB:n vasta kun Arkkimaagin elementinvaihtokyky tuli opiskeltua :) Riippuu käytettävissä olevista kirjoista. Mitään valtavan tehokasta ei Fireballissa ole.

 

 

 

Klassikko

(Sean-Khan)   Fri 06.06.2008 13:54:40

Fireball & MM on suurimmat (hyökkäys)loitsuklassikot... Oon itsekin vältellyt MM:tä omalla sorcererillani aikanaan, mutta loppujen lopuksi pakkohan se oli ottaa :P

No, jos ei ole cleavea on ainakin sitten weapon finesse (tällaisia sinänsä voi ilman ongelmia olla enemmänkin, kun kyseessä on passiivinen loitsu) . Weapon focus taitaa olla aika yleinen, ja tietenkin specialization jokaisella fighterillä.

Jokaisella archerilla se Rapid shot, ja sen takia (jos ei rangeri) PBShot.

Mistä olikaan kyse

(FriendlyAlienist)   Fri 06.06.2008 20:03:55

"Kolmosessa kukaan ei käyttänyt kuin muutamaa tiettyä feattia ja loitsua"

:)

Jonkin tyyppisen hahmon buildiin tarvittavat jutut tai prerequisitet eivät kuulu tuossa väitettyyn joukkoon... Weapon Focus saattaa olla kannattavuuden rajoilla, Weapon Specialization jää IMHO useimmiten rajan alle (kaksi pistettä hei).

muutama feat ja loitsu

(edhel)   Sat 07.06.2008 13:16:19

Soturit menivät yleensä power attack, improved bull rush, shock trooper, leap attack -linjalle. Kymppitason paikkeilla alkaa tulla vähintään 60+ damaa vuorossa yhdellä iskulla, varsinkin Book of the Nine Swordsin kanssa. Improved Sunder ja  combat brute on hyvä lisä tuohon. Cleavea ei kukaan ole ottanut viimeisen 6 vuoden aikana. Power attack on pelkiltäänkin the fighter feat, joka jättää muut varjoonsa.

 

Loitsuissa ykköstasolla ehdottomia instakillejä ovat color spray ja sleep. Myöhemmillä tasoilla illusionary pit ja erilaiset debuffaukset. Druidilla snake's swiftness ja boostit. Vahinkoloitsuja yleensä ei kukaan käyttänyt, koska on paljon tehokkaampaa buffata ryhmän tappomankelit ja debuffata viholliset.

 

Voisin kaivaa Age of Wormsin, Savage Tiden ja pari muun kampanjan loitsijat ja melee-soturit esiin ni muistaisin mitkä ne niiden kikat on. Vaikka sotureilla ois eri pohjat - crusader, warblade, barbarian,  psychic warrior - vahingontuoton pohja tulee aina parista tietystä featista. 

 

.:Pekka

Komppaan Skirikiä...

(FriendlyAlienist)   Sat 07.06.2008 14:19:04

...ja sanon, että näkemissäni hahmoissa on ollut ainakin yhtä paljon vaihtelua kuin Pekan ja Seanin kertomien esimerkkien välillä. Olen pelannut aktiivisesti kolmessa D&D-ryhmässä parin vuoden sisään. Tiettyä samanlaisuutta voi toki olla, mutta sanoisin, että se johtuu enemmän pelaajista kuin sääntöjärjestelmästä.

 

Hahmoista...

(Skiriki)   Sun 08.06.2008 09:01:25

Pitäis varmaan laittaa ne kaikki hahmot wikiin, jotta vois tehdä hyvän arvion niistä. :)

Näin pikaisesti jos mietitään esim. Merlinda (mun velho) vs. Obar (FA:n tämänhetkinen velho), niin on featti- ja loitsuvalikoima hyvin kaukana toisistaan; feateissa ei taida itse asiassa olla kait yhtään samaa ollenkaan ja loitsuissa ainoastaan pari on samoja, mitä käytetään.

Se porukka, missä meillä on kolme cleric hahmoa (!) ja yksi paladin plus rogue, niin yksikään cleric-pohjainen hahmo ei edes muistuta toisiaan. FA:n hahmo on Oghman cleric-wizard, mulla on Selûnen cleric/fighter/werewolf (!), ja viimoinen "puhtaampi" cleric on Gondin pappi, joka juuri vähän aikaa sitten sai prestige classia, millä tehdään ihmevekottimia. Ja paladin on halfling, palvoo Lathanderia. Pretty in pink, indeed.

Toisen kampanjan kaksi bardia on kanssa kuin yö ja päivä; FA:n bard/fighter/planar champion on ihan eri maata kuin se toinen, jolla alunperin oli Perform (Strip-Tease)... ja joka heiluttaa ruoskaa mustaan nahkaan pukeutuneena. Ahem. (Ei minun hahmo -- Merlinda on se mun nörttivelhotar siinä kampanjassa.)

Joo, mä ihan rehellisesti sanoisin, että tää on paljon pelaajista kiinni, plus pelaajien ideoista -- nää mitä tässä on esitetty ei ole edes vielä epätavallisimmasta päästä.

...toki voin kertoa tarinaa siitä, kuinka druidit lisääntyvät luonnonmukaisesti, onnistuvat olemaan ensisynnyttäjiä kahdesti ja saamaan identtiset kaksoset, joilla on kolme vuotta ikäväliä ja siinä ei edes tarvita aikamatkailua, vaan yksi ihan perusloitsu riittää... :D 

Tuo oli hauska

(FriendlyAlienist)   Sun 08.06.2008 10:18:36

Tehtiin siis hahmoja toistemme yksityiskohtia tietämättä ja kaikilla sattui olemaan Divineä :)

Obarilla ja Merlindalla näyttää tosiaan olevan yhteistä feattipohjaa Scribe Scrollin verran... tekoajassa on runsaasti eroa, tämäkin selittää.

 

Kiitos raportista! Oliko

(Sean-Khan)   Fri 06.06.2008 11:00:19

Kiitos raportista! Oliko tuon miekan saamiseksi joku skill challenge? Ne kiinnostaa, olisi kiva kerätä johonkin GM-repositoryyn jonkinlainen kokoelma sellaisia, että niitä voisi poimia tarpeen tullen...

Hyvältä kuulostaa 4 ed,

(Tooninki)   Fri 06.06.2008 14:28:42

Hyvältä kuulostaa 4 ed, nyt kun kirjat löytyy netistä, niin löytyykö sieltä sitä pre seikkailukirjaa, vai mikä se nyt olikaan...

Re: skill challenge

(edhel)   Sat 07.06.2008 13:21:21

Miekan saamiseksi oli skill challenge ja muutin sitä vähän lennosta. Pahimmassa tapauksessa voi joutua taistelemaan Lordi Keegania vastaan, mutta ryhmäni selvisi siitä hienosti ja palkkioksi Keegan selitti linnan historiaa ja avusti lahjoittamalla miekkansa Aecriksen.

 

Keep on the Shadowfell on myös skannattuna netissä, mutta ilman karttoja. Voi laittaa spostia ni voin laittaa jakoon webskuun. 

 

.:Pekka

KotS-tarinat mielellään omaksi ketjukseen, kiitos...

(FriendlyAlienist)   Sat 07.06.2008 14:20:02

...spoilerien takia :)

 

Jeesh! Kartat nyt saa aina

(Tooninki)   Sat 07.06.2008 19:27:00

Jeesh!

Kartat nyt saa aina jostain hommattua! (tai tehtyä)

 

4e errata

(Skiriki)   Thu 12.06.2008 07:59:26

Vai niin...

(Sean-Khan)   Thu 12.06.2008 09:56:54

'Me emme tee virheitä. Me vain parannamme tuotteitamme entisestään!'

=o)

Eivät sitten erratoineet +2/no ability damage bonus -at willejä... No kaipa niillä jotain käyttöä on.